České dráhy uruchomiły sprzedaż biletów na bezpośrednie pociągi z Pragi do Kopenhagi, obsługiwane przez zestawy push-pull ComfortJet, które wyjadą na nową trasę już na początku maja, gdy zakończy się modernizacja trasy z Berlina do Hamburga. Ceny biletów zaczynają się od 1643 CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada 287-288 zł.
W połowie czerwca informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego”, że České dráhy we wrześniu w ramach rocznego rozkładu jazdy 2025/2026 planują uruchomienie aż trzech par bezpośrednich połączeń kolejowych z Pragi do Kopenhagi. Jak jednak poinformował niedawno portal Zdopravy.cz, narodowy czeski przewoźnik kolejowy, który rozpoczął już sprzedaż biletów, rozpocznie obsługę pierwszych dwóch par pociągów na nowej relacji ostatecznie już w maju. ComfortJety z Pragi odjadą o 6:31 i 10:31, natomiast ze stolicy Danii wyruszą o 6:22 i 10:22. Czas przejazdu wyniesie ok. 11 godzin. Trzecia para zostanie natomiast uruchomiona z początkiem sezonu letniego (odjazd o godzinie 16:31 z czeskiej stolicy oraz o godzinie 23:35 z Kopenhagi).
Najtańsze bilety kosztują obecnie 1643 CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada mniej więcej 287-288 zł (bez kosztów przewalutowania). Trudno jednak oczekiwać, że przy tak dużej konkurencyjności transportu lotniczego w zakresie czasu podróży znajdzie się wielu podróżnych, którzy pokonają całą relację. Musimy tu jednocześnie przypomnieć, że w przyszłości czas przejazdu pociągiem na trasie z Kopenhagi do Pragi ulegnie znacznemu skróceniu, a to za sprawą z czasem ulegnie znacznemu skróceniu, tj. do ok. 9 godzin, a to za sprawą realizacji dwóch inwestycji –
tunelu pod cieśniną Fehmarnbelt (powinno to nastąpić do końca obecnej dekady) oraz prac pomiędzy Dreznem a Berlinem.
– Pasażerowie (tych pociągów – red.) będą mogli podziwiać Łabę, północnoniemieckie krajobrazy oraz imponujące przeprawy przez cieśniny Mały i Wielki Bełt, oddzielające Półwysep Jutlandzki od wysp Fionia i Zelandia. Co więcej, dzięki naszym najnowocześniejszym pociągom dalekobieżnym ComfortJet zapewniony będzie najwyższy poziom komfortu. Całą podróż będzie można spędzić, siedzący na ergonomicznych, regulowanych fotelach, z klimatyzacją, pokładowym internetem bezprzewodowym, czy gniazdkami elektrycznymi i USB do ładowania urządzeń elektronicznych. Będzie też oczywiście wagon restauracyjny z czeskimi specjałami – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.
Na razie pociągi pokonają trasę z Hamburga do Kopenhagi dotychczasowym ciągiem przez Flensburg i Odense. Co ciekawe, dzięki uruchomieniu nowej relacji po raz pierwszy składy w barwach ČD rozpędzą się do 230 km/h – na linii kolejowej z Berlina do Hamburga, wykorzystując tym samym w pełni jej parametry eksploatacyjne. Przypomnijmy, że ComfortJety to 9-wagonowe zestawy push-pull produkcji konsorcjum Siemens Mobility – Škoda Group. Docelowo mają być prowadzone co do zasady przez
dostarczane aktualnie przez niemiecki koncern elektrowozy Vectron 230. Łącznie czeski narodowy przewoźnik zamówił 20 ComfortJetów i aż 50 Vectronów 230. Niedawno ogłoszony został także
przetarg na dostawę kolejnych 90 nowych wagonów pasażerskich, w którym wymogi sugerują chęć pozyskania kolejnych 10 sztuk ComfortJetów.